Här visas skillnader mellan den valda versionen och den nuvarande versionen av sidan.
Both sides previous revision Föregående version. Nästa version. | Föregående version. | ||
foereningens_stadgar [2020/07/20 22:35] josper |
foereningens_stadgar [2024/01/31 09:09] (aktuell) josper [STADGAR] |
||
---|---|---|---|
Rad 1: | Rad 1: | ||
- | De aktuella stadgarna finns ej tillgängliga((I {{ :dvf_omproevning-beraekning_andelstal-kallelse.pdf |förättningsbeslutet}} per 2004, rad 3 i {{ : | + | //Avskrift av [[https:// |
- | Se de [[tidigare_stadgar|tidigare stadgarna]] så länge. | + | |
- | Föreningens årsmöte, den 12 mars 2020, uppdrog åt styrelsen att ta fram nya stadgar. Föreningens nuvarande stadgar utgår från lagen om enskilda vägar, som har ersatts av samfällighetslagen. Lantmäteriet tillhandahåller och förespråkar att deras mall för stadgar används för vägföreningar. | + | ===== STADGAR ===== |
+ | Sammanträdesdatum: | ||
+ | Sammanträdesledare: | ||
+ | Stadgar för Dannike vägförening enligt [[https:// | ||
+ | Kommun: Borås Län: | ||
- | ====Plan för att införa nya stadgar===== | + | ==== § 1Företagsnamn |
- | [x] Ta reda på om föreningen måste byta namn. \\ | + | Föreningens företagsnamn är Dannike |
- | Om en vägsamfällighet eller vägförening | + | |
+ | ==== § 2 Samfälligheter ==== | ||
+ | Föreningen förvaltar Borås Dannike GA:1. | ||
- | [x] Anpassa [[https:// | + | ==== § 3 Grunderna för förvaltningen ==== |
+ | Samfälligheten(erna) ska förvaltas i enlighet med vad som vid bildandet bestämts om dess (deras) ändamål. | ||
- | [x] Review av [[https:// | + | ==== § 4 Medlem ==== |
+ | Medlem i föreningen är ägare | ||
- | [x] Skriva informationsmaterial om varför | + | ==== § 5 Styrelse säte, sammansättning ==== |
+ | Styrelse ska ha sitt säte i Borås kommun.\\ | ||
+ | Styrelsen ska bestå av minst 5 och högst 5 ledamöter och högst 3 suppleanter. | ||
- | [x] Kalla till extra föreningsstämma | + | ==== § 6 Styrelse val ==== |
+ | Styrelseledamöter och styrelsesuppleanter väljs av föreningsstämma | ||
+ | Mandattiden för ledamot är ett eller två år och för suppleant ett år. Om en helt ny styrelse väljs på föreningsstämman ska 2 ledamöter väljas på ett år. Övriga ledamöter ska väljas på två år.\\ | ||
+ | Föreningsstämman utser ordförande bland styrelsens ledamöter. I övrigt konstituerar styrelsen sig själv. | ||
- | [ ] Genomföra ordinarie stämma (krävs enl [[tidigare_stadgar# | + | ==== § 7 Styrelse kallelse till sammanträde ==== |
+ | Kallelse av ledamöterna till styrelsesammanträde ska ske minst 8 dagar före sammanträdet. Kallelsen ska innehålla uppgift om de ärenden som ska tas upp på sammanträdet. Suppleanterna ska inom samma tid underrättas om sammanträdet och de ärenden som ska tas upp på detta. Ledamot, som är förhindrad att närvara, ska genast meddela detta till ordföranden, | ||
+ | Suppleant som inte ersätter frånvarande styrelseledamot har rätt att närvara vid sammanträdet, | ||
- | [ ] Sända in de nya stadgarna | + | ==== § 8 Styrelse beslutsförhet, |
+ | Styrelsen är beslutför när kallelse har skett i behörig ordning och minst halva antalet styrelseledamöter är närvarande. Utan hinder av detta ska styrelsesammanträde anses behörigen utlyst om samtliga ledamöter har infunnit sig till sammanträdet.\\ | ||
+ | Ett ärende som inte har stått i kallelsen får avgöras om minst två tredjedelar av styrelseledamöterna är närvarande och överens om beslutet.\\ | ||
+ | En fråga får avgöras utan att kallelse har skett om samtliga styrelseledamöter är överens om beslutet.\\ | ||
+ | Den som har deltagit i avgörandet av ett ärende får reservera sig mot beslutet. Sådan reservation ska anmälas före sammanträdets slut.\\ | ||
+ | Protokoll ska föras över de ärenden där styrelsen har fattat beslut. Protokollet ska innehålla datum, deltagande styrelseledamöter och suppleanter, | ||
- | [ ] Sända in de nya stadgarna | + | ==== § 9 Styrelse, |
+ | Styrelsen ska | ||
+ | -förvalta samfälligheten(erna) och föreningens tillgångar | ||
+ | -föra redovisning över föreningens räkenskaper | ||
+ | -föra förteckning över delägande fastigheter, | ||
+ | -årligen | ||
+ | -om förvaltningen | ||
+ | -i övrigt fullgöra vad lagen föreskriver om hur styrelsen ska sköta föreningens angelägenheter | ||
+ | ==== § 10 Revision ==== | ||
+ | För granskning av styrelsens förvaltning ska medlemmarna på ordinarie föreningsstämma utse 1 revisor(er) och 1 suppleant(er).\\ | ||
+ | Revisionsberättelse ska överlämnas till styrelsen senast tre veckor före ordinarie stämma. | ||
+ | ==== § 11 Räkenskapsperiod ==== | ||
+ | Föreningens räkenskapsperiod omfattar tiden första januari till sista december. | ||
+ | ==== § 12 Underhålls och förnyelsefond ==== | ||
+ | Till föreningens underhålls- och förnyelsefond ska årligen avsättas minst 0 kronor.\\ | ||
+ | Styrelsen ska upprätta en underhålls- och förnyelseplan. Den ska innehålla de upplysningar som är av betydelse för att fondavsättningarnas storlek ska kunna bedömas. | ||
+ | |||
+ | ==== § 13 Föreningsstämma ==== | ||
+ | Ordinarie föreningsstämma ska årligen hållas under mars månad på tid och plats som styrelsen bestämmer. Styrelsen kan utlysa en extra föreningsstämma när den anser att det behövs. I fråga om medlemmars rätt att begära en extra föreningsstämma gäller [[https:// | ||
+ | Om föreningsstämman ska godkänna uttaxering ska styrelsen ge medlemmarna tillfälle att från det att kallelsen har skett ta del av en debiteringslängd, | ||
+ | |||
+ | ==== § 14 Kallelse till stämma, andra meddelanden ==== | ||
+ | Styrelsen kallar till föreningsstämma. Det ska ske genom brev eller för dem som registrerat en epostadress via epost.\\ | ||
+ | Kallelse ska ske senast 2 veckor före föreningsstämman.\\ | ||
+ | I kallelsen ska anges tid och plats för stämman,\\ | ||
+ | vilka ärenden som ska förekomma på stämman samt\\ | ||
+ | uppgift om den plats där de handlingar som anges i [[föreningens_stadgar# | ||
+ | Styrelsen ska även se till att andra meddelanden än kallelser kommer till medlemmarnas kännedom genom brev eller anslag på föreningens webbplats som styrelsen finner lämpligt beaktandes meddelandets art. | ||
+ | |||
+ | ==== § 15 Motioner ==== | ||
+ | En medlem kan genom motion väcka förslag rörande föreningens verksamhet. En motion, som ska behandlas på ordinarie stämma, ska vara styrelsen tillhanda senast under januari månad.\\ | ||
+ | Styrelsen ska bereda de motioner som kommit in och hålla dem tillgängliga för medlemmarna tillsammans med förvaltningsberättelsen, | ||
+ | |||
+ | ==== § 16 Dagordning vid stämma ==== | ||
+ | Vid ordinarie stämma ska följande ärenden behandlas: | ||
+ | -val av ordförande vid stämman och stämmoordförandens val av protokollförare | ||
+ | -upprättande och godkännande av röstlängd | ||
+ | -val av en eller två justerare, tillika rösträknare | ||
+ | -prövande av om stämman blivit behörigen sammankallad | ||
+ | -godkännande av dagordning | ||
+ | -framläggande av styrelsens och revisorernas berättelser | ||
+ | -beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna | ||
+ | -framställningar från styrelsen och motioner från medlemmarna | ||
+ | -fråga om arvoden till styrelseledamöterna och revisorerna | ||
+ | -styrelsens förslag till utgifts- och inkomststat samt debiteringslängd | ||
+ | -val av styrelse, styrelseordförande och suppleanter | ||
+ | -val av revisorer och revisorssuppleanter | ||
+ | -val av valberedning | ||
+ | -informations- och frågestund | ||
+ | -meddelande av plats där protokollet från stämman hålls tillgängligt. | ||
+ | Vid extra stämma ska ärendena under punkt 1, 2, 3, 4, 8 och 15 behandlas. | ||
+ | |||
+ | ==== § 17 Fördelning av uppkommet överskott ==== | ||
+ | Om stämman beslutar om att fördela överskott som uppkommit ska fördelning ske efter medlemmarnas andelar i samfälligheten(erna). | ||
+ | |||
+ | ===== § 18 Stämmobeslut ==== | ||
+ | Beslut fattas med acklamation om inte omröstning (votering) begärs.\\ | ||
+ | Ifråga om omröstning m.m. gäller [[https:// | ||
+ | Personval ska ske med slutna sedlar om någon begär det. | ||
+ | |||
+ | ==== § 19 Flera verksamhetsgrenar ==== | ||
+ | Om det gäller olika bestämmelser för skilda verksamhetsgrenar i fråga om skyldigheten att delta i kostnader ska inkomsterna och utgifterna för varje verksamhetsgren beräknas för sig. Gemensamma inkomster och utgifter ska fördelas på verksamhetsgrenarna efter vad som är skäligt om inte annat anges nedan (se sista stycket). \\ | ||
+ | Ska omröstning ske i en fråga som berör flera verksamhetsgrenar gemensamt har varje medlem en röst vid tillämpning av huvudtalsmetoden. Detta gäller även om medlemmen ifråga har del i flera verksamhetsgrenar.\\ | ||
+ | Vid tillämpning av andelstalsmetoden ska i motsvarande fall varje medlems röstetal räknas fram på följande sätt. Först reduceras medlemmens röstetal inom varje verksamhetsgren i förhållande till verksamhetsgrenens andel i den gemensamma verksamhet omröstningen avser. Därefter läggs de reducerade röstetalen samman för varje medlem. \\ | ||
+ | Verksamhetsgrenarnas andelar i verksamhet som är gemensam för samfälligheten(erna) fördelas enligt följande: samma fördelning mellan samtliga verksamheter | ||
+ | |||
+ | ==== § 20 Protokollsjustering, | ||
+ | Protokollet från stämman ska justeras och hållas tillgängligt för medlemmarna senast två veckor efter stämman.\\ | ||
+ | Dessa stadgar har antagits vid sammanträde enligt datum på första sidan. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Kommentar till stadgarna ===== | ||
+ | Syftet med denna kommentar är att förtydliga vad bestämmelserna i normalstadgarna innebär. Kommentaren och stadgarna ger dock ingen fullständig bild av hur föreningsarbetet ska bedrivas. Lantmäteriet kan svara på allmänna frågor om innehållet i normalstadgarna men inte på frågor om hur dessa ska tillämpas i enskilda fall. \\ | ||
+ | SFL innehåller tvingande regler för föreningsförvaltningen och stadgarnas innehåll. Genom bestämmelser i stadgarna kan föreningsmedlemmarna dock i vissa hänseenden avvika från SFL. När detta är möjligt regleras i SFL. Stadgarna får inte innehålla föreskrift som strider mot SFL eller någon annan författning. Lagtexten till SFL finns tillgänglig på https:// | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Huvudregeln är att om en samfällighetsförening nybildas, ska föreningens företagsnamn innehålla ordet samfällighetsförening ([[https:// | ||
+ | Företagsnamnet ska tydligt skilja sig från andra företagsnamn som är registrerade hos Lantmäteriet. Detta gäller även när en vägsamfällighet eller en vägförening upplöses och ersätts av en samfällighetsförening samt när en förvaltning enligt lagen (1921:299) om förvaltning av bysamfälligheter eller lagen (1966:700) om vissa gemensamhetsanläggningar ombildas till en samfällighetsförening. Om däremot en vägsamfällighet eller vägförening inte upplöses, utan endast övergår till stadgar enligt SFL, får vägsamfälligheten respektive vägföreningen behålla sitt gamla företagsnamn (9 § lagen [[[https:// | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Alla samfälligheter ska anges uttömmande och på ett sådant sätt att de kan identifieras. Om marksamfällighet eller gemensamhetsanläggning har blivit registrerad bör registerbeteckningen anges, t.ex. ”Åby s:2” eller ”Höken GA:1”. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Det framgår av förrättningshandlingarna vad som ingår i samfälligheten. Föreningens ändamål är att förvalta dessa anläggningar och områden. Samfällighetsförening får inte bedriva verksamhet som är främmande för det ändamål som samfälligheten ska tillgodose ([[https:// | ||
+ | Stadgar som strider mot förrättningsbeslutet, | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Medlemmarna i samfällighetsförening utgörs av delägarna i samfällighet ([[https:// | ||
+ | Den som innehar fastighet på grund av testamentariskt förordnande utan att äganderätten tillkommer någon anses vid lagens tillämpning som fastighetens ägare. Som ägare av naturreservat anses den som förvaltar reservatet.\\ | ||
+ | Innehavare av tomträtt i fastighet som har del i samfällighet enligt [[https:// | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Styrelsen för samfällighetsföreningen ska bestå av en eller flera ledamöter och ha sitt säte i den ort där medlemmarnas fastigheter eller huvuddelen av dessa ligger ([[https:// | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | I stadgarna ska anges hur styrelsen ska vara sammansatt och hur den ska utses ([[https:// | ||
+ | När det finns skäl för det får länsstyrelsen förordna att styrelsen ska bestå av flera ledamöter än vad som anges i stadgarna ([[https:// | ||
+ | Styrelseledamot kan skiljas från sitt uppdrag, innan mandattiden har löpt ut, av den som har utsett ledamoten ([[https:// | ||
+ | Har styrelseledamots uppdrag upphört eller är styrelseledamot förhindrad att utöva uppdraget får länsstyrelsen förordna en syssloman om styrelsen inte är beslutför annars. Om det inte finns några styrelseledamöter att tillgå får sysslomannen ensam sköta styrelsens uppgifter ([[https:// | ||
+ | Att styrelsen konstituerar sig själv innebär att styrelsen själv fördelar de olika styrelseuppdragen sinsemellan. Detta sker normalt vid det första styrelsesammanträdet som hålls i direkt anslutning till föreningsstämman. De poster som ska fördelas är framförallt kassör och sekreterare eftersom ordförande utses av föreningsstämman. \\ | ||
+ | Föreningens firma tecknas av styrelsen. Om inte annat följer av stadgarna eller av föreningsstämmobeslut får styrelsen utse särskild firmatecknare. Bemyndigande att teckna firma kan när som helst återkallas av styrelsen ([[https:// | ||
+ | Uppgift om föreningens postadress, om styrelseledamöternas fullständiga namn, bostads- och postadress och telefon samt om firmatecknare om sådan har utsetts ska anmälas till Lantmäteriet (26 § SFL). Även ändring i dessa förhållanden ska anmälas till Lantmäteriet (39 § SFL). | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Inga kommentarer. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Att styrelsen är beslutför innebär att den är behörig att fatta beslut. \\ | ||
+ | Som styrelsens beslut gäller den mening som får flest röster vid styrelsesammanträde, | ||
+ | Med styrelseledamot avses även tjänstgörande suppleant, dvs. en suppleant som ersätter frånvarande styrelseledamot.\\ | ||
+ | Även om ingen formell kallelse har gjorts får en fråga avgöras om samtliga styrelseledamöter är ense om beslutet. Detta kan bli aktuellt t.ex. då styrelsen träffas i något annat sammanhang eller kontaktar varandra per e-post eller telefon. I dessa fall behövs alltså inget fysiskt styrelsemöte. Styrelseledamot får inte befatta sig med angelägenhet där ledamoten själv har ett väsentligt intresse som strider mot föreningens (jäv, se 36 § SFL). Styrelseledamot ska självmant avstå från att delta i behandlingen av ärenden som kan innebära jäv. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Styrelsen sköter samfällighetens angelägenheter i överensstämmelse med SFL, stadgar och beslut tagna av stämman. Om ett föreningsstämmobeslut strider mot SFL, annan författning eller mot stadgarna får styrelsen dock inte verkställa beslutet (35 § SFL).\ | ||
+ | Styrelsen är behörig att företräda föreningen i förhållande till tredje man. Samma behörighet tillkommer firmatecknare (se 6 § ovan). Styrelsen och firmatecknaren får dock inte utan stöd av stadgarna eller beslut tagna av föreningsstämman överlåta eller söka inteckning i fast egendom eller upplåta sådan egendom med nyttjanderätt för längre tid än fem år (37 § SFL).\ | ||
+ | Bestämmelsen under punkten 5 är endast avsedd för föreningar med flera samfälligheter eller andra verksamhetsgrenar, | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | I stadgarna ska anges hur revisionen ska ske (28 § första stycket punkt 5 SFL). Det finns inga bestämmelser i SFL som reglerar hur revisionen ska gå till. Föreningsstämman utser i regel en eller två revisorer samt revisorssuppleanter bland medlemmarna. Samfällighetsföreningar som bedriver näringsverksamhet eller har stora tillgångar kan vara bokföringsskyldiga enligt 2 kap. 2 § bokföringslagen (1999: | ||
+ | Revisionen avser räkenskapsperioden. Om räkenskapsperioden inte stämmer överens med styrelsens mandattid behöver styrelsens förvaltning revideras i olika omgångar.\\ | ||
+ | Av allmänna rättsregler följer att till revisor inte får väljas den som ingått i styrelsen under den räkenskapsperiod revisionen avser och att man bör avstå från att välja någon som har ett nära släktskap eller annat beroendeförhållande till styrelsens ledamöter. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Ingen kommentar. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Regler om när fondering ska ske finns i 19 § SFL. Storleken av det belopp som ska avsättas framgår av utgifts- och inkomstaten (budgeten) som upprättas av styrelsen och godkänns av stämman (41 § tredje stycket SFL). Av stadgarna framgår det belopp som minst ska avsättas varje år.\\ | ||
+ | Om en samfällighetsförening i ett bostadsområde förvaltar en gemensamhetsanläggning av kommunalteknisk natur (t.ex. VA- och fjärrvärmenät, | ||
+ | Föreningen är även skyldig att avsätta pengar till en underhålls- och förnyelsefond när föreningen förvaltar en gemensamhetsanläggning som tillförsäkrar en tredimensionell fastighet eller ett tredimensionellt fastighetsutrymme nödvändiga rättigheter. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Tiden för ordinarie föreningsstämma bör i stadgarna bestämmas så långt efter räkenskapsperiodens utgång att revisorerna får tid att revidera och avge revisionsberättelse och styrelsen därefter får tid att kalla till stämma.\\ | ||
+ | Extrastämma ska hållas om minst en femtedel av samtliga röstberättigade medlemmar, eller det mindre antal som kan vara bestämt i stadgarna, begär det hos styrelsen och anger de ärenden som ska behandlas. I så fall åligger det styrelsen att inom en vecka kalla till extrastämma som ska hållas så snart som möjligt med iakttagande av föreskriven kallelsetid. Sker det inte, utlyser länsstyrelsen stämma på anmälan av medlem (47 § tredje stycket SFL). | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Styrelsen kallar till föreningsstämma. I kallelsen anges vilka ärenden som ska behandlas på stämman. Underlåter styrelsen att kalla till ordinarie föreningsstämma i enlighet med stadgarnas föreskrifter ska länsstyrelsen efter anmälan av medlem utlysa föreningsstämma (47 § tredje stycket SFL). Det är lämpligt att kallelse sker mellan 2-4 veckor före föreningsstämman. Observera att revisionsberättelse (10 §) ska ha överlämnats till styrelsen innan kallelse till ordinarie föreningsstämma sker. Beträffande inlämning av motion, se nedan 15 §. \\ | ||
+ | I stadgarna ska anges hur och när kallelsen ska ske samt hur andra meddelanden än kallelser ska nå medlemmarna (28 § SFL första stycket punkt 9). Det kan t.ex. vara lämpligt att använda e-post eller brev till medlemmarna. Om e-post ska användas ska medlemmen ha anmält till styrelsen att den godkänner detta. Medlemmarna ansvarar själva för att deras e-post-adresser hålls aktuella och anmäler eventuella ändringar till styrelsen. \\ | ||
+ | De dokument som medlemmarna ska kunna ta del av innan föreningsstämman (se 13 § ovan) kan bifogas kallelsen. Alternativt kan kallelsen innehålla uppgift om var dokumenten finns tillgängliga. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Motionerna måste vara styrelsen tillhanda innan kallelse till föreningsstämman sker enligt 14 §. Styrelsen ska även ha tid att gå igenom motionerna. Detta måste beaktas när tidpunkten för inlämning av motion bestäms. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | På föreningsstämman är styrelsen skyldig att lämna de upplysningar om föreningens verksamhet som medlem begär och som kan vara av betydelse för medlemmarna (50 § första stycket SFL).\\ | ||
+ | Styrelsen ska se till att det förs protokoll över de beslut som fattas på föreningsstämman. Det kan ofta vara lämpligt att styrelsens sekreterare fungerar som sekreterare vid stämman. Protokollet ska hållas tillgängligt för medlemmarna senast två veckor efter stämman (50 § andra stycket SFL).\\ | ||
+ | Medlem får väcka talan i domstol mot uttaxering (46 § SFL) och beslut som tagits vid föreningsstämman (53 § SFL).\\ | ||
+ | Under punkten 14, informations- och frågestund, | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Om föreningens verksamhet är sådan att den inte ger ekonomiskt överskott bör bestämmelsen utgå. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Personer som gemensamt äger en fastighet (samäganderätt), | ||
+ | Acklamation (ljudligt bifall) innebär att de som röstar för förslaget gör detta genom att ropa ja. Efter att ha lyssnat fastställer ordföranden vilket förslag som har fått flest röster. Om någon mötesdeltagare anser att ordföranden har hört fel i acklamationen har denne möjlighet att begära omröstning eller votering. Omröstning sker normalt genom handuppräckning. Personval ska ske med slutna röstsedlar om någon begär det. Röstlängd ska upprättas och justeras om det behövs. \\ | ||
+ | Medlem som inte har fullföljt sin bidragsskyldighet i rätt tid får delta i förhandlingarna men inte utöva rösträtt innan skyldigheten har fullgjorts (48 § SFL).\\ | ||
+ | Medlem eller annan får inte själv, genom ombud eller som ombud delta i behandlingen av en fråga där medlemmen har ett väsentligt intresse som strider mot föreningens (jäv), se 48 § SFL.\\ | ||
+ | Innehavare av rättighet i delägarfastighet får närvara och yttra sig vid behandling av fråga som rör dennes rätt (48 § SFL).\\ | ||
+ | Röstberättigad medlem, som är närvarande vid föreningsstämma har en röst, oavsett om medlemmen äger en eller flera delägarfastigheter, | ||
+ | I fråga som har ekonomisk betydelse ska medlemmarnas röstetal i stället beräknas efter delägarfastigheternas andelstal, om medlem begär det (andelstalsmetod). Frågor som anses ha ekonomisk betydelse är t.ex. frågor om delägarna ska ingå avtal om entreprenader, | ||
+ | Personval är inte att betrakta som en fråga som har ekonomisk betydelse (se prop. 1973:160 s. 370 samt s. 438). Vid omröstning efter andelstal får medlems röstetal inte överstiga en femtedel (20 %) av det sammanlagda röstetalet för samtliga närvarande röstberättigade medlemmar (49 § SFL). \\ | ||
+ | I exemplet nedan illustreras 20 % - spärren vid röstning enligt andelstalsmetoden. | ||
+ | |||
+ | |Delägare|Reellt andelstal|Modifierat andelstal| | ||
+ | |A|15%|15%| | ||
+ | |B|10%|10%| | ||
+ | |C|10%|10%| | ||
+ | |D|10%|10%| | ||
+ | |E|55%|20%| | ||
+ | |Summa: | ||
+ | |||
+ | Efter modifieringen har alltså E 20 röster av 65, dvs. 20/65 ≈ 31 %. Detta innebär att E får mer än 20 % av rösterna men trots detta ska andelstalen inte modifieras ytterligare. \\ | ||
+ | Medlems rösträtt kan utövas genom ombud. Ombud får inte företräda mer än en medlem. Som stämmans beslut gäller den mening som fått flest röster. Vid lika röstetal avgörs personval genom lottning. I andra frågor gäller den mening som biträds av ordföranden. Avvikelse från dessa bestämmelser kan göras i stadgarna (49 § SFL).\\ | ||
+ | För beslut att överlåta eller söka inteckning i fast egendom eller upplåta sådan egendom med nyttjanderätt för längre tid än fem år fordras minst två tredjedelar av de avgivna rösterna, om inte annat föreskrivs i stadgarna (51 § SFL).\\ | ||
+ | Vid omröstning i fråga om ändring av föreningens stadgar har varje röstberättigad medlem en röst, oavsett om medlemmen äger en eller flera delägarfastigheter, | ||
+ | Styrelsen ska genast anmäla beslut om stadgeändring för registrering hos Lantmäteriet. Till anmälan ska två bestyrkta kopior av protokoll över beslutet bifogas. Beslutet får inte tillämpas innan registrering har skett (52 § SFL). | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Angående innebörden av huvudtalsmetod och andelstalsmetod, | ||
+ | En samfällighetsförening kan förvalta flera verksamhetsgrenar (t.ex. genom sektionsindelning eller vid förvaltning av flera samfälligheter). Av 41 § andra stycket SFL följer att om det gäller olika bestämmelser för skilda verksamhetsgrenar ska inkomsterna och utgifterna för varje verksamhetsgren beräknas för sig. Gemensamma inkomster och utgifter ska fördelas på verksamhetsgrenarna efter vad som är skäligt. Ofta är det svårt att avgöra hur intresset och ansvaret för den gemensamma åtgärden, t.ex. administrationskostnader, | ||
+ | Omröstning sker för varje verksamhetsgren för sig (48 § första stycket SFL). Det förekommer dock att en fråga som avgörs vid stämman är gemensam för flera verksamhetsgrenar och då ska omröstningen ske gemensamt för dessa. Om huvudtalsmetoden används har varje medlem en röst oavsett hur många verksamhetsgrenar medlemmen har del i (prop. 1973:160 s. 383 f). Om andelstalsmetoden används måste andelstalen i de olika verksamhetsgrenarna sammanvägas. \\ | ||
+ | Nedan följer ett exempel på beräkning enligt andelstalsmetoden i en fråga som är gemensam för två verksamhetsgrenar. \\ | ||
+ | I stadgarna har bestämts att verksamhetsgren A ska bära 3/4 av kostnaderna och verksamhetsgren B 1/4 av kostnaderna för verksamhet som är gemensam.\\ | ||
+ | Fastigheten Berga 1:1 är med i verksamhetsgren A med andelstalet 1/10 och i verksamhetsgren B med 1,4 %. Om en fråga som är gemensam för verksamhetsgrenarna A och B ska avgöras blir fastighetens röstetal: | ||
+ | (1/10 x 0,75) + (1,4 % x 0,25) = 0,075 + 0,0035 = 0,0785 = 7,85 %\\ | ||
+ | Berga 1:1:s sammanlagda röstetal är alltså 7,85 %. | ||
+ | |||
+ | '' | ||
+ | Angående att protokollet ska hållas tillgängligt, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Du finner tidigare stadgar här: [[tidigare_stadgar|tidigare stadgarna]]. | ||